I disse tre dage havde vi et tværfagligt forløb med pædagoguddannelsen, hvor vi skulle lave aktionsforskning.
Den første dag var meningen at vi skulle være negative, vi skulle fokusere på de negative sider af samarbejde, samt vores erhverv. Vi lavede en brainstorm, der ledte ud i 3 temaer, man så valgte sig ind på, dette tema skulle man så arbejde med til dagen efter, hvor gruppen skulle komme med et 20 minutters oplæg. I denne del var vi 4 sygeplejersker og 2 pædagoger i samme gruppe med temaet social ulighed. Indledningsvist fortalte vi hver især om hvad vi ser og oplever inden for vores fag. Det vi kom frem til var, at den sociale ulighed allerede starter i børnehøjde, hvor man arbejder meget med at støtte op og samle op omkring den/de lavt sociale klasser. Hvorimod man ser en tendens i sundhedsvæsnet til at fokusere på de der er stillet bedst, her ser man at de der har resurserne også er dem der bliver tilbudt den bedste behandling. Vi kiggede også på gruppen af udviklingshæmmede, der har en øget sygdom og dødelighed i forhold til den resterende befolkning. Her så vi på at det er en gruppe, der ikke kan tale for sig selv, og at de ikke formår at komme til behandling tids nok. Dette undre vi os over, da der nettop til denne gruppe er mange pædagoger og sygeplejersker omkring, hvilket burde medføre en bedre behandling.
Anden dagen startede med oplæg på 20 minutter fra hver gruppe. Herefter skulle vi være positive!!! Se mulighederne, frem for begrænsningerne inden for vores fag og samarbejde. Denne brainstorm mundede ud i 4 temaer, hvor Janne kom i en gruppe med fokus på arbejdsforhold, Kamilla kom i en gruppe med fokus på fordomsfrit tværprofessionelt samarbejde og Sofie og Sara kom i en gruppe med fokus på beklædning. Alle grupperne skulle komme med et oplæg på 10 minutter til dagen efter.
Sidste dag startede med oplæg fra grupperne, efterfulgt af feed up, feed back og feed forward. Herefter skulle grupperne lave en planche der illustrerede de ønsker og drømme de forskellige temaer kom frem til.
Herunder kan I se de plancher vi var med til at lave.
Vi har i denne uge fundet ud af at vi som professioner ikke er så langt fra hinanden som vi går og tror. Vi benytter os af mange af de samme teoretikere, men på forskellige måder. Dette har været rigtig positivt at få et indblik i, samt en større forståelse for hinandens kompetencer og faglighed.
Hvis vi til slut skal tage de lidt kritiske briller på ville det have været en fordel at vi var bedre informeret om forløbet på forhånd. Et eksempel er at pædagogerne havde lavet specielle cases til forløbet, hvor vi ikke havde været omkring dette. Det betød at de cases vi kunne bidrage med ikke havde det helt store pædagogiske islæt, hvilket vanskeliggjorde at arbejde med disse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar